1/48 F-20 B/N Tiger SHARK
What if project
Freedom Model Kits – FD18003
Malowanie
Tych, którzy przegapili relację z budowy tego modelu, zachęcam do jej odwiedzenia
Tymczasem zajmijmy się malowaniem. Ten etap zacząłem od machnięcia ramek oszklenia kolorem wnętrza, czyli MRP-38 ‘FS 36375 Light Grey’
Następnie cały model pokryłem podkładem z Mr. Color C8 ‘Silver’
Kolejnym krokiem było pomalowanie metalicznej końcówki kadłuba przy silniku. Najpierw na wybraną powierzchnię naniosłem AK480 ‘Dark Aluminium’, a następnie dodałem plamki rozjaśnień z AK479 ‘Aluminium’
Do preszejdingu użyłem MRP-59 ‘RLM66 Schwarzgrau’ i białej MRP-4. Linie podziału i niektóre linie nitów zaciemniłem, a rozjaśniłem wybrane detale, linie nitów i śrub
Malowanie kamuflażu zacząłem od spodu. Najpierw naniosłem transparentną warstwę koloru bazowego MRP-225 ‘FS35622 Light Blue’
Białą farbę MRP-4 rozcieńczyłem dodatkowo Mr. Color Thinnerem i na całej powierzchni namalowałem niewielkie meandry, aby kolor nie był monotonny
Kolejną transparentną warstwą bazowego MRP-225 ‘Light Blue; stonowałem przerysowane efekty, uzyskując finalny wygląd spodu
Malowanie plam na górnych powierzchniach zacząłem od tych w kolorze spodu maszyny
Gdy farba wyschła, granice plam wytrasowałem wałeczkami plasteliny, pomiędzy które naniosłem ABT-115 ‘Liquid Mask’ (swoją drogą, dość słaby specyfik, o czym więcej przeczytać można w materiale o płynach maskujących). Ważne, by plasteliną lub taśmą maskującą zabezpieczyć szczeliny, w które maskol mógłby się wlać i byłby później trudny do usunięcia
Kolejne kolory kamuflażu nakładałem analogicznie. Najpierw zbudowałem szary z pomocą MRP-141 ‘Neutral Grey’ i MRP-105 ‘U.S. NAVY Grey Blue’
Ostatni kolor powstał z nakładanych na przemian MRP 120 ‘PRU Blue’ i MRP-143 ‘US Azure Blue’
Po zdjęciu maskowania model musiałem umyć White Spiritem z pozostałości plasteliny. Dokonałem też kilku drobnych retuszy
I jeszcze zdjęcie rodzinne farbek użytych do odtworzenia kamuflażu
Na tym etapie mogłem pomalować wnęki podwozia. Łatwiej bowiem było zamaskować ich zewnętrzne granice niż wypełniać ich wnętrze
Aby zniwelować wszelkie różnice w wykończeniu powierzchni, cały model zabezpieczyłem satynowym werniksem. Mogłem zatem zabrać się za aplikację kalkomanii. Zacząłem od tych największych
Po obszerny opis tego etapu prac zapraszam do materiału o nakładaniu kalkomanii (a w zasadzie o prostym narzędziu wydatnie wspomagającym oklejanie modeli)
Ułożenie drobniejszych kalkomanii nie przysporzyło problemów
Na koniec cały model zabezpieczyłem matowym lakierem
Ostatnim detalem, który musiałem pomalować, była końcówka dyszy. Na zewnętrzne powierzchnie nałożyłem nieregularne plamy i smugi kilku farb z palety Xtreme Metal AK-Interactive: AK479 ‘Aluminium’, AK476 ‘Steel’, lekko żółtego AK485 ‘Pale Burnt Metal’ i AK487 ‘Metallic Blue’. Te dwa ostatnie posłużyły do imitacji przebarwień powstałych od wysokich temperatur
Wnętrze dyszy pomalowałem AK671 ‘Metallic Smoke’, a następnie powierzchnie lamelek pokryłem mgiełką Mr. Color C69 ‘Offwhite’
Weathering
Łosz można aplikować na wiele różnych sposobów. Klasyczne zaciemnienie linii podziału czy podkreślenie detali nie ma nic wspólnego z nanoszeniem śladów eksploatacji. Sprawa wygląda jednak inaczej, gdy mamy do czynienia z matową powierzchnią, na której możemy z pełną kontrolą rozprowadzać specyfiki na bazie emalii olejnej. W ten sposób nie tylko podkreśliłem granice paneli i inspekcji, ale namalowałem też delikatne zabrudzenia wybranych powierzchni. Z różną intensywnością nakładałem AK070 ‘Brown Blue Wash’ na powierzchnię zwilżoną White Spiritem
Taki sposób aplikacji sprawia, że emalia działa także jak filtr zmieniający odcień koloru bazowego
Górne powierzchnie potraktowałem w ten sam sposób emaliami AK070 ‘Brown Blue Wash’ i AK082 ‘Engine Grime’
Spód na wysokości silnika postanowiłem wybrudzić nieco bardziej intensywnie. Na powierzchnie naniosłem aerografem niewielką ilość rozcieńczonego AK065 ‘Light Brown Filter’
Następnie rolując patyczkiem zwilżonym w White Spiricie rozprowadziłem nadmiar emalii
Wilgotnym pędzlem rozciągnąłem filtr w niewielkie smugi
Na koniec mieszając w różnych proporcjach A.MIG-1408 ‘Fresh Engine Oil i AK045 ‘Dark Brown Wash’ namalowałem imitacje różnych oleistych zacieków i plam
Eksploatowanie zbiorników paliwa także zacząłem od naniesienia na spód mgiełki AK065 ‘Light Brown Filter’. Następnie uderzając metalową szczotką zrobiłem delikatne uszkodzenia – zarówno emalii, ale też farby, spod której widoczny stał się srebrny podkład
Bardziej intensywne zacieki namalowałem mieszanymi w różnych proporcjach z White Spiritem A.MIG 1408 ‘Fresh Engine Oil i AK082 ‘Engine Grime’
Gdy emalie wyschły, mogłem dokonać ostatecznego montażu wszystkich elementów, które na czas malowania pozostawały osobno
Po więcej zdjęć gotowego modelu zapraszam do jego GALERII
KFS
P.S. Jeśli podobają się Ci się moje artykuły i chciałbyś wesprzeć ich powstawanie, możesz kupić mi czarną paktrę, albo lepiej czarną kawę, w serwisie buycofee.to