Call to (F)Arms

1/35 CASE VAI Tractor

Thunder Model – 35001

 

W pierwszej części artykułu opisałem budowę modelu oraz prace nad figurką

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Pora zatem na…

Malowanie

Jak już wspominałem na wstępie, wybrałem cywilne malowanie. Niezbyt oryginalne, bo czerwone. Tu jednak wybór był zdeterminowany inspiracją, jaką posłużyłem się przy pomyśle na winietkę

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Według niej nie tylko zaplanowałem sobie figurkę, ale musiałem zrobić traktor w kolorze czerwonym, bez istotnych śladów eksploatacji. Przypomnę również, że model na czas dalszych prac zostawiłem dość mocno pokawałkowany

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Nim przystąpiłem do malowania, musiałem zamaskować zegary. Użyłem małych kółek wyciętych w folii ORAMASK. Dodatkowo przykleiłem do nich cyjanoakrylem kawałki polistyrenu, by bez problemu usunąć je po malowaniu

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Na początek cały model pokryłem podkładem AK757 Black Primer and Microfiller, aby upewnić się, czy nie wymaga jakichś poprawek

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Kolejna warstwa to podkład z Tamiya XF-64 Red Brown

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2 1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Na to natrysnąłem kilka cienkich warstw AK088 Worn Effects Fluid. Nim wysechł, tu i ówdzie powierzchnie posypałem różnej gradacji solą

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Następnie zaaplikowałem kolor bazowy – Tamiya XF-7 Flat Red. W niektórych zakamarkach pozwoliłem delikatnie prześwitywać brązowemu podkładowi

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2 1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Rozjaśnienia bryły namalowałem mocno rozcieńczoną mieszanką koloru bazowego i dodawanej w coraz większej ilości farby X-6 Orange

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2 1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Finalne, najbardziej intensywne rozjaśnienia namalowałem mocno rozcieńczoną Mr.Thinnerem farbą XF-15 Flat Flesh. Uzyskałem w ten sposób sztuczne bliki na obłych powierzchniach i wybranych detalach

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2 1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Na tym etapie usunąłem sól. Następnie na wszystkie powierzchnie naniosłem delikatnie rozcieńczony Vallejo Game Ink 72.091 Sepia. W ten sposób podkreśliłem detale, ale też delikatnie sfiltrowałem kolory

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2 1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2 1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Krawędzie i detale, takie jak żebrowanie i różne przetłoczenia, wyeksponowałem za pomocą farby AK3012 Light Flesh aplikowanej techniką suchego pędzla

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2 1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2 1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Dla nadania pojazdowi finalnego odcienia na całość zaaplikowałem transparentną warstwę A.MIG-093 Crystal Red Acrylic zmieszanego z dedykowanym rozcieńczalnikiem

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2 1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2 1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Wszystkie detale pokolorowałem winylowymi akrylami – wnętrza kloszy, dźwignię zmiany biegów, kierownicę, różne instalacje

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2 1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Aby model bardziej przyciągał wzrok, zdecydowałem się na dwubarwne felgi kół. W tym celu zamaskowałem taśmą Tamiya i maskolem ABT115 pomalowane wcześniej na czerwono wnętrza większych kół

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Tak przygotowane koła pokryłem czarnym Fine Surface Primerem MRP-85

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Następnie felgi pokryłem farbą AK476 Steel z palety Xtreme Metal

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Sztuczne rozjaśnienia zrobiłem natryskując od góry jaśniejszy metalizer AK481 Polished Aluminium

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Na koniec ponownie sięgnąłem po szeroką taśmę maskującą Tamiya. Było to niezbędne do pomalowania kołpaków przednich kół na kolor czerwony

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Pomalowane koła złoszowałem wodorozcieńczalnym specyfikiem Lifecolor TSC208 Tensocrom Smoke

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Gdy model był pomalowany, mogłem zająć się ostatnim detalem – oszkleniem reflektorów. W przeźroczystym polistyrenie 0.5mm wytrasowałem równoległe linie

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Następnie wybijakiem 3mm wyciąłem imitacje kloszy…

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

…które wetknąłem w reflektory i zamocowałem z pomocą bezbarwnego lakieru błyszczącego

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Brzydzenie

Propagandowy plakat będący inspiracją tej pracy determinował stan samego pojazdu. Nie planowałem niczego więcej ponad uszkodzenia farby na powierzchni, uzyskane wcześniej z pomocą płynu do obić i soli. Nie licząc odrobiny rdzy na układzie wydechowym. Warto też zauważyć, że nawet dość intensywnie eksploatowane maszyny rolnicze, poza kołami, zazwyczaj nie są przesadnie ubrudzone. To wszystko składało się na konieczność wykonania subtelnego jednak weatheringu. 

Na dolne partie pojazdu, szczególnie w rejonie silnika, naniosłem mgiełkę AK082 Engine Grime…

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

…po czym niezwłocznie usunąłem nadmiar emalii tapując po powierzchni suchym patyczkiem higienicznym

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Miejsca, gdzie w prawdziwych traktorach pojawiają się oleiste wycieki, spryskałem mgiełką AK2033 Aircraft Engine & Turbines Wash

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Ostateczny kształt plamom nadałem cienkim pędzelkiem zwilżonym w white spiricie

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2 1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Tu i ówdzie dodałem tłuste wycieki. Do ich imitacji użyłem mieszanych w różnej proporcji emalii AK2019 Aircraft Engine Oil i AK075 NATO Wash. Oba płyny nakładałem na powierzchnie zwilżone uprzednio white spiritem

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2 1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Używając Tamiya Weathering Master D, na wydechu odwtorzyłem przebarwienia spowodowane wysokimi temperaturami

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Układ wydechowy wykończyłem aplikowanymi delikatnie, techniką “mokre w mokre”, farbami z zestawu Lifecolor CS10 Dust and Rust

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2 1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Do imitacji błota na kołach użyłem genialnych specyfików Splashes & Mud Texture z Ammo. Odpowiednio spreparowaną szczoteczką do zębów spryskałem powierzchnie A.MIG-1750 Dry Earth i A.MIG-1751 Dry Steppe

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Następnie rozprowadziłem je rolując po oponie patyczkiem higienicznym zwilżonym white spiritem

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Starym pędzlem zaaplikowałem też niewielkie ilości A.MIG-1704 Heavy Earth

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2 1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Te same procesy powtórzyłem na kołach napędowych…

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

…oraz na wewnętrznych powierzchniach błotników

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2 1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Gdy emalie dobrze wyschły, zamontowałem koła na osiach

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2 1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2 1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2 1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

 

Podstawka

Podstawkę zaplanowałem bardzo minimalistyczną. Miała ona jedynie służyć za podłoże pod model, a jej ścianki jako miejsce do zamocowania reprodukcji plakatu stanowiącego inspirację pracy. 

Pudełko podstawki zbudowałem z balsy 4mm, a wnętrze wypełniłem styrodurem – więcej na ten temat przeczytać można w osobnym materiale. Aby zabezpieczyć drewno przed uszkodzeniami i brudem, zaimpregnowałem je wieloma warstwami akrylowego lakieru. Wsiąka on w porowatą balsę i utwardza ją

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Zwieńczenie podstawki wyprofilowałem tak, by było ono delikatnie nachylone. Następnie nałożyłem cienką warstwę pasty akrylowej Vallejo 26.218 Dark Earth jako rodzaj podkładu

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Do właściwego podłoża przygotowałem mieszankę emalii A.MIG-1704 Heavy Earth, A.MIG-1701 Thick Soil, ziemi doniczkowej oraz AK118 Sand and Gravel Fixer – tego ostatniego w roli rozcieńczalnika

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Gotową miksturę rozprowadziłem i wstępnie uformowałem na powierzchni starym pędzlem

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Wciąż mokrą powierzchnie posypałem dodatkowo niewielką ilością ziemi z doniczki

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Niezwłocznie spryskałem też tu i ówdzie całość specyfikami Splashes & Mud Texture użytymi do brzydzenia traktora

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Pośpiech był potrzebny, ponieważ we wciąż plastycznym podwoziu musiałem odgnieść ślady kół pojazdu. Zacząłem od zaznaczenia jego finalnego położenia

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Następnie metalową linijką o dość grubych krawędziach odcisnąłem imitacje śladów kół przednich

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Krótkie ślady tylnych kół traktora zrobiłem odciskając… tylne koła traktora

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Gdy podłoże całkowicie wyschło, dwuskładnikowym klejem epoksydowym przykleiłem do niego model. W ten sam sposób zresztą zamontowałem figurkę na traktorze

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Na koniec wydrukowałem sobie postery propagandowe w różnych rozmiarach, tak by sprawdzić jak będą wyglądać w odmiennych pozycjach i układach, od kilku małych umieszczonych obok siebie, po jeden duży zapełniający cały front

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

Ostatecznie wybrany plakat umieściłem tak, by równoważył całościową kompozycję podstawki z niewysokim pojazdem, nad którym góruje siedząco wysoko figurka. Zapełnienie większej powierzchni frontu podstawki kolorowym obiektem odciągało by jednocześnie uwagę od samego pojazdu i figurki. Na koniec podstawkę z naklejonym plakatem zabezpieczyłem kolejną warstwą satynowego werniksu. Model był gotowy do finalnej sesji zdjęciowej1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2

 

KFS

P.S. Jeśli podobają się Ci się moje artykuły i chciałbyś wesprzeć ich powstawanie, możesz kupić mi czarną paktrę, albo lepiej czarną kawę, w serwisie buycofee.to

1/35 CALL TO (F)ARMS - Budowa cz. 2