1/35 Hotchkiss H38 “Obstine”
Na początek przypomnienie, że opis budowy (i malowania wnętrza – w dużej mierze zrobionego od podstaw) przedstawione zostały w pierwszej części materiału
Malowanie
Ten etap rozpocząłem kładąc na cały model Gray primer and microfiler AK758
Następnie ołówkiem delikatnie wytrasowałem kształt plam kamuflażu. Bazowałem na dostępnych schematach oraz na zdjęciu archiwalnym – na tyle, na ile pozwalało ono na oszacowanie przebiegu granic kolorów
Dół pojazdu oraz zielone plamy na górze pomalowałem lakierem Hataka Orange Lince C236 BS Olive green
Rozjaśnienia i modulacje bryły zrobiłem nakładając jaśniejszą C088 Polish AFV green a wreszcie C037 Light ghost gray
Jako bazy do Jaune d’ocre użyłem Mr. Color C39 Dark Yellow. Plamy namalowałem aerografem, z ręki
Analogicznie do powierzchni zielonych – rozjaśnienia i modulację zrobiłem Tamiyą XF-15 Flat Flesh a następnie intensywniej Hataka C049 Insignia white
Linie na granicy plam kamuflażu naniosłem cienkim pędzlem. Użyłem tu mieszanki winyli Vallejo 70.941 Burnt umber i 70.950 Black
Detale, takie jak narzędzia, drewniane klocki czy tłumik pomalowałem różnymi winylowymi akrylami – przede wszystkim Lifecolorami i Vallejo
Następnie wybrane powierzchnie pokryłem błyszczącym werniksem. Wszystko po to, by łatwiej nanieść kalkomanie. Miałem zrobione na zamówienie numer rejestracyjny oraz nazwę własną pojazdu
Z kolei niebieskie serca na wieży i z tyłu kadłuba namalowałem już odręcznie. Zacząłem od białego kształtu
Następnie Prussian Blue Vallejo 70.899 namalowałem kształt serc zostawiając biały outline
Cały model zabezpieczyłem matowym werniksem. Następnie transparentną mieszanką Vallejo 70.833 Silvergrey i 70.596 Glaze medium rozjaśniłem najbardziej eksponowane detale i krawędzie
Do podkreślenia detali użyłem mieszanki farby olejnej ABT002 Sepia z ABT113 Fast dry thinner. Kolor ten uznałem za wystarczająco uniwersalny zarówno do zieleni, jak i do plam piaskowych, czy wreszcie narzędzi. Miksturę nakładałem i rozprowadzałem na powierzchniach uprzednio zwilżonych white spiritem
Ten etap prac ponownie zabezpieczyłem matowym lakierem
Przygotowałem też gąsienice – na czarny podkład natrysnąłem Vallejo 304 Panzer aces Track Primer
Weathering
Nanoszenie śladów eksploatacji zacząłem od namalowania drobnych uszkodzeń farby. Tu i ówdzie cienkim pędzelkiem namalowałem plamki i linie z mocno rozcieńczonej mieszanki Vallejo 70.819 Iraqui sand i 70.883 Silvergray
Do mniejszych, ale bardziej intensywnych ciemnych obić użyłem mikstury AK711 Chipping color i Vallejo 70.039 Smoke
Rdzawe powierzchnie na tłumiku wykończyłem farbami z zestawu Lifecolor CS10 Dust & rust
Brudzenie dolnych partii pojazdu zacząłem od natryśnięcia emalii AK017 Eart effect
Następnie pędzlem zwilżonym w white spirycie rozprowadziłem tudzież usunąłem nadmiar specyfiku
Zdecydowałem skorzystać z Past do weatheringu Mr. Hobby. To dość gęste mikstury, będące czymś pomiędzy Tamiya weathering sticks a AMMO Heavy Mud. I podobnie jak te drugie można je rozcieńczać white spiritem. Suchym, lub delikatnie zwilżonym w rozcieńczalniku pędzlem naniosłem pasty WP01 Mud Brown i WP04 Mud Red na wybrane powierzchnie. Większe ilości skumulowałem w różnych zakamarkach imitując bardziej strukturalne błoto
Na większe powierzchnie pasty te nakładałem rolując patyczkiem higienicznym
Zabieg powtarzałem kilkukrotnie, pozwalając pastom delikatnie mieszać sie na powierzchni. Tu i ówdzie dodałem też niewielkie ilości znacznie jaśniejszej WP02 Mud White
Granice zabrudzeń zblendowałem wilgotnym pędzlem
Tych samych past użyłem na gąsienicach. Niewielkie ilości poszczególnych kolorów nakładałem nieregularnie na powierzchnie zwilżoną white spirtem
Gdy specyfiki wyschły krawędzie gąsienic przetarłem miękkim ołówkiem 8B nadając im metaliczny połysk, oraz zdrapując nadmiar błota
Podobnie postąpiłem z metalicznymi powierzchniami kół
Gotowe podzespoły układu jezdnego poskładałem w całość
W górne partie wózków, a ściślej w krawędzie i detale, wtarłem niewielka ilość farby olejnej ABT005 smoke. Użyłem techniki suchego pędzla
Na koniec w okolicach ruchomych elementów podwozia zrobiłem oleiste plamy. Użyłem rozcieńczanej w różnych proporcjach emalii AK2019 Aircraft engine oil
KFS
P.S. Jeśli podobają się Ci się moje artykuły i chciałbyś wesprzeć ich powstawanie, możesz kupić mi czarną paktrę albo lepiej czarną kawę, w serwisie buycofee.to
P.S.’ polecam uwadze opis kontynuacji budowy winietki
..jak również jej rezultat, który znaleźć można w galerii gotowej winietki: